Co je to koučování

Traduje se, že princip koučování vznikl ve sportu, když přípravu sportovce musel na čas převzít trenér, který danému sportovnímu odvětví vůbec nerozuměl. Protože nemohl svěřence vést, musel se to od něho nejdříve naučit. Zjišťoval, jak dosahoval výkonu, co pro to dělal, co potřebuje právě teď, jak na to, aby to co nejvíce fungovalo... Ukázalo se, že sportovec zvýšil výkon podstatně více, než s předchozím trenérem!

Základní techniku koučování si může osvojit prakticky každý, hlavním předpokladem úspěchu je oprostit se od potřeby mít kontrolu nad partnerem/klientem/týmem apod. a také přestat se považovat za experta na daného člověka. Tyto techniky je možné se naučit např. při práci s profesionálním koučem. I proto je tato služba vhodná pro ty osoby/organizace, které jsou ochotny měnit přístupy, posouvat se, rozvíjet se a parnertsky komunikovat. Koučování není vhodné pro firmy s pevně daným direktivně řídícím řádem (pyramidální rozložení kompetencí), které nemají v úmyslu toto nastavení měnit.

Obrovská výhoda koučování je, že kouč nemusí být odborníkem na danou problematiku (mnohdy dokonce bývá odbornost na překážku), jelikož není poradcem, ale vede klienta k rozšíření vlastních obzorů, využití potenciálu, zhodnocení vlastních kvalit. Dobrý kouč se nesnaží klientovi vnutit svůj názor, svůj pohled na věc, ale plně uznává jeho kompetenci a stále jí zvyšuje. Jinými slovy: klient sám ví, co je pro něj nejlepší, co potřebuje, jaká technika, strategie pro něj bude fungovat, kouč mu jen pomáhá v nalézání těchto hodnot uvnitř sebe samého. 

Může se stát, že klient přeci jenom potřebuje poradit a není to v koučování vyloženě zakázáno, jen je to pouze až poslední možnost na seznamu.

Řešení problému nesouvisí s problémem

Důležitý princip, na kterém koučování staví, je směřování pozornosti na řešení, nikoli na problém. Kouč problém s klientem příliš nerozbírá, nehledá příčiny vzniku, ale zaměřuje se na řešení, na pozitivní představu situace, jak by se klient cítil a co by bylo jinak, kdyby byl problém odstraněn. Neurovědci zjistili, že člověk má přirozeně tendenci hledat a zabývat se problémy, tedy potencionálním nebezpečím. Ovšem toto zaměření výrazně omezuje jeho tzv. pracovní paměť a tím značně omezuje tvořivost. Jinými slovy: když se stále kritizujeme, špatně se nám přemýšlí a hledání řešení se nedaří buď vůbec a nebo jen velmi ztěžka. Zaměření pozornosti pozitivním směrem výrazně zlepšuje náladu, uvolňuje pracovní paměť a vytváří prostor k ponoření se do větší hloubky. Tedy uvolněná a pozitivně naladěná mysl generuje mnohem více nápadů a podnětů.

Vyjednávání, rámcování, stanovení cíle

Jedna z nejčastějších chyb, která vede k mnohým nedorozuměním, aniž bychom tušili, že v nedorozumění jsme, je předpoklad, že to máme stejně. Že to, co my si představíme pod nějakým pojmem, si musí představit i druhý. Že to, co si myslíme, je stejné jako to, co říkáme, atd. Jenomže často to tak není, protože každý z nás vstupuje do rozhovoru s jinými očekáváními, jinými životními zkušenostmi, v jiné náladě. Proto je potřeba vyjednávání mezi klientem a koučem, abychom tato nedorozumění omezili na minimum. Stanovení rámce pomáhá zúčastněným se v procesu orientovat a konečně - stanovení cíle je důležité nejen z dlouhodobého hlediska, ale také v jednotlivých sezeních.

K čemu mi koučování bude?

Co všechno může získat člověk, který se rozhodne pro práci s koučem, je připraven na sobě pracovat a přijmout výzvy a závazky s procesem související:

  • vyšší sebedůvěru, víru ve své schopnosti a možnosti
  • myšlení orientované více pozitivně
  • splnění konkrétních cílů
  • vlastní efektivní strategie, jak dosahovat cílů/změn
  • podporu a porozumění při překonávání překážek, při zpracovávání výzev
  • rozvinutí umění sebereflexe
  • rozvinutí emoční inteligence jakožto základu pro úspěch

V 5PS využíváme Systemické koučování, které vzniklo v Česku pod vedením Petra Parmy a  Brain Based Coaching, jež se zrodil v Austrálii s Davidem Rockem. Naší specifičností je nejen to, že jsme schopny tyto dvě školy kombinovat a samozřejmě přinášet vlastní kvality, ale především to, že pracujeme vždy v týmu 3-5. Koučování tedy probíhá tak, že jedna z nás koučuje a ostatní tvoří reflektující tým.